+ Archív výstav
III: Těla prachu › 5/4–23/5/2025


Participující umělci a umělkyně: Jenny Ȧkerlund (SWE), Anetta Mona Chisa (RO/SK/CZ), Jindřiška Jabůrková (CZ), Noa Kurnick (IL), Jaroslav Kyša (SK), Šárka Koudelová (CZ), Matěj Liška (CZ), Nela Pietrová (CZ), David Střeleček (CZ), Dagmar Šubrtová (CZ)
Kurátorka: Šárka Koudelová
Spolupracovnice a spolupracovníci: tým GAMPA Pardubice, Vojtěch Novák, Ondřej Uherek, Nikola Březinová, Lucie Oplíštilová, Radka Francová, Jakub Štrba, Lukáš Kopecký
Technická spolupráce na architektuře výstavy: Václav Hník
Edukační program: Nikola Březinová
Grafika: Tereza Drábková
Název výstavy a její hlavní myšlenková osa je vědomou referencí na esej Astridy Neimanis Bodies of Water. Polemika o vodě, kterou naše těla sdílí s celoplanetárním koloběhem, byla nutnou verbalizací uvědomění, že jsme přímou součástí okolních ekosystémů, se kterými tedy i ze zcela zištných důvodů musíme sympatizovat a pečovat o ně. III: Bodies of Dust navazují na tento způsob myšlení a tematizují zrcadlení lidského těla a prožívání v geologických materiálech a dějích. Výstava je třetí kapitolou volné série skupinových projektů, u kterých Šárka Koudelová kombinuje své role umělkyně a kurátorky a hledá tak nové způsoby spolupráce v globálním prostředí umělecké scény. III: Bodies of Dust si stejně jako předchozí dvě kapitoly (I: Too Close To Far, Prám, Praha, 2020 a II: Něžná / II: The Meek One, 2021, Karlin Studios, Praha, 2021) klade za cíl stát se vrstevnatým a inkluzivním komunikačním nástrojem, který umožňuje zkoumat téma z různých pozic všech zúčastněných, přičemž cílem je společný prožitek a fyzické i myšlenkové propojení všech děl v jedno prostředí – či tělo.
Metafora lidského těla jako prachu, hlíny nebo písku je ve své bibličnosti stará jako naše kulturní vědomí. Přesto se zdá, že je nutné tuto fyzickou sounáležitost s veškerou hmotou na Zemi aktualizovat. Cítíme potřebu ji nově formulovat a skrze společný prožitek posunout společenské uvažování o lidském těle a vlivech, které jsou zapsané ve všem, co do něj přichází, vstřebává se, krystalizuje, metamorfuje a stává se jeho syntetickou součástí. Spektrum barevných odstínů sochařské hlíny se překrývá se škálou barev lidské kůže i vnitřních orgánů. Dokud hlína nevyschne, má velmi proměnnou až fluidní formu. Naopak při neopatrném zacházení nebo příliš rychlé změně teplot puká, bez vody má vrásky, praská, práchniví a rozpadá se na prach. Stejně jako naše zranitelná těla je přímo závislá na poměru jednotlivých chemických prvků a na obsahu vody. Stejně jako naše tlející a znovu se rodící těla je součástí veškeré pozemské, respektive vesmírné hmoty. Díky vzdušným proudům někdy dýcháme písek ze Sahary i hvězdný prach. Ten je možné chápat jako všeprostupující magický element, který podle panspermické teorie přinesl život na naši planetu v podobě spór mikroorganismů, putujících pomocí pevných mikročástic kosmickým prostorem.
Uvědomění, že živá i neživá hmota na Zemi i v kosmu je sdílená, je výzvou k empatii s mimosystémovými identitami a s těly nelidskými. Prostor galerie, vystavěný z hliněných cihel proto vnímáme jako sobě rovný organismus – tělo, které sdílíme s příchozími diváky a které je zároveň naše. Podobně jako jsou těla matky a dítěte navždy propojené obousměrně migrovanými buňkami, jsou součástí galerijního těla naše díla, povýšená na orgány nebo zatěžující životní funkce coby ledvinové či žlučníkové kameny.
S hliněným tělem galerie je snadné se ztotožnit – stejně jako my má páteř. Ta je osou celého tělesného prostoru, dovoluje mu se vzpřímit i se stočit a spočinout. Na ní se upínají svaly, ona určuje rytmus rozmístění ostatních částí, za což jim poskytuje oporu a chrání je. V bezpečném prostoru pod žebry dochází k mísení prachu.
Za finanční podporu děkujeme: Ministerstvo kultury ČR, Státní fond kultury, Statutární město Pardubice
Mediální spolupráce: Artalk.cz, Artikl, Artmap, Artyčok.tv, FlashArt, Art+Antiques
-----Dokumenty ke stažení
Tisková zpráva III Bodies of Dust, III Těla prachu - GAMPA.pdfFotografie z výstavy
Doprovodný program
+ Doprovodný program

Výtvarná dílna SPECIÁL: Velikonoční vejce
› pá 14/3/2025 10:00
Ještě než otevřeme novou výstavu, máme pro vás SPECIÁLNÍ a VELIKONOČNÍ výtvarnou dílnu.
Přijďte s námi ozdobit jedno velikánské Velikonoční vejce. Na pomoc jsme přizvali i umělkyni, výtvarnici, hudebnici Barboru Ungerovou, která připravila speciální techniku zdobení tiskem. Pomocí předpřipravených razítek si budete moci na vejce natisknout vlastní speciální vzor. Zvládne to opravdu každý!
Společné dílo se stane součástí Velikonoční stezky v Tyršových sadech.

Vernisáž výstavy III: Těla prachu
› so 5/4/2025 15:00
Srdečně zveme na vernisážový program k zahajované výstavě III: Bodies of Dust / III: Těla prachu.

Rodinná středa: Vesmírné hlubiny a písečné duny
› st 9/4/2025 10:00
Tvůrčí dílna pro děti 1,5 – 5 let i jejich rodiče či prarodiče. Prostor pro to se setkat, bavit i učit.

Seniorský pátek: Ruce v hlíně
› pá 11/4/2025 10:00
Dílna pro tvůrčí seniory, babičky a dědečky. Naším heslem je: věk je jen číslo.

Tvůrčí neděle: Hvězdný prach
› ne 13/4/2025 15:00
Víkendová dílna (nejen) pro děti od 5 let, ale i pro jejich rodiče a další dospěláky, kteří se nebojí zkoumat zákoutí a možnosti současného umění i sebe sama.

ZRUŠENO / Komentovaná prohlídka výstavy III: Těla prachu
› čt 17/4/2025 18:00

Seniorský pátek: Krajinka nejen v lahvi
› pá 16/5/2025 10:00
Dílna pro tvůrčí seniory, babičky a dědečky. Naším heslem je: věk je jen číslo.
Manka Lustigová & sorbitol drops: OddenkyLive
› so 5/4/2025 18:30
V rámci vernisáže výstavy III: Bodies of Dust / III: Těla prachu v GAMPĚ se představí projekt Oddenky, unikátní porcelánový soundsystém výtvarnice Manky Lustigové a hudebníka sorbitol drops.
Projekt Oddenky zkoumá fenomén rezonance v keramickém materiálu. Ze 16 porcelánových plátů různých tvarů a velikostí je vytvořen nástroj se specifickým laděním, kde desky fungují jako reproduktory. Instalace vybízí ke zkoumání reality sluchem, reflektuje křehkost společenského uspořádání, podobnosti i odlišnosti mezi jedinci a hranice osobního projevu i skupinové koexistence. Performance se pohybuje mezi konejšivými ambientními drony, třpytivými zvonivými perkusemi a vysokofrekvenčními zvuky, které testují hranice rezonance. Nejdůležitějšími prvky tu jsou ticho, pomlky různých délek a dynamika hlasitosti.
Manka Lustigová vystudovala keramický design na Západočeské univerzitě. Její praxe se noří do akustiky, prostorových instalací a materiálového výzkumu. S oblibou se věnuje stavbě hudebních nástrojů a DIY.
sorbitol drops je experimentální hudební producent a vizuální umělec žijící v Praze. Kromě hudební produkce se věnuje tvorbě multimediálních instalací obvykle kombinujících video a zvuk. Jeho debut Remízek Music vyšel v roce 2024 na labelu Gin&Platonic.
Na performanci bude od 20:00 navazovat koncert Jessicy Pavone a kapely Spinifex Maxximus v Divadle 29.